Výrobcovia a predajcovia zmrzlín sú závislí na počasí aj na turistickom ruchu. Navyše ich ovplyvňuje aj súčasná situácia spojená so zdražovaním a rastúcou infláciou. Napriek tomu prichádzajú stále s novými príchuťami a osviežujú svojich zákazníkov.
Podľa Kataríny Liška Zemanovej z Kaznejovského zmrzlinárstva je táto sezóna zložitejšia kvôli zvyšovaniu cien. Monika Pavlisová ako zakladateľka značky Zmrzka Belleza a prevádzkovateľka Nanukárne v Pardubiciach uvádza, že tento rok sa im zmrzlina dobre predáva najmä na food festivaloch a iných spoločenských gastro akciách. Je vidieť, že sa ľudia na tieto akcie po dlhšej odmlke veľmi tešili a sú ešte stále ochotní za toto letné osvieženie míňať. Na druhej strane sú o dosť menšie tržby v bežných všedných prázdninových dňoch v meste, kde majú svoje stále predajné miesta. Iste to súvisí s dvoma faktormi, jednak s túžbou ľudí cez prázdniny vycestovať, kým môžu, a tak sa mesto skôr vyľudňuje a zmrzka sa už tak dobre nepredáva ako v prvých jarných dňoch, keď ľudia ešte chodili do práce a do školy, a potom tiež s tým, že sa už dlhšiu dobu držia teploty na vysokom stupni a ľudia sú radšej ako v meste pri vode alebo kdekoľvek inde v chládku ako na rozpálených mestských uliciach, opisuje ďalej s tým, že zmrzlina sa najlepšie predáva pri teplotách okolo 24 stupňov. Aj v Tomivo gelato by si priali konštantnú teplotu 25 stupňov Celzia. Počasie človek neodporúča. Tak až na nejaké výkyvy sa dá považovať leto za dobré, hovorí Tomáš Mrkos.
Branko Bogdanović z Gelarto na Karlštejne hodnotí kladne obzvlášť predsezónu, ktorá v posledných dvoch rokoch kvôli čovidu skoro neexistovala. Podľa neho je uľahčenie vrátiť sa na pred-covidový čas, kedy nemuseli celú sezónu doháňať v júli a auguste, čo bolo nemožné. Zjavný je ale v tohtoročnom júli úbytok vnútroštátnych turistov, na rozdiel od minulých dvoch rokov, ale je aj väčší počet zahraničných turistov, dopĺňa. Tiež Lukáš Bartoš, obchodný riaditeľ divízie Zmrzlina z Adria Gold, uvádza, že Česi po dvoch covidových rokoch napriek zvyšujúcim sa cenám úplne všetkého odišli na dovolenku do zahraničia a domáci predajcovia tento prepad registrujú. Leto zatiaľ hodnotíme veľmi pozitívne, aj keď v porovnaní s minulým rokom ten nárast v predajoch nie je taký významný. Napriek tomu zaznamenávame medziročný rast predajov o nižšie desiatky percent, dodáva.
Sú Česi ochotní utrácať za zmrzlinu?
Ako sme písali, predajcovia zmrzliny upozorňujú, že ľudia sú tento rok opatrní pri míňaní a radšej si doprajú častejšie, ale menšie porcie. Podľa Tomáša Mrkosa so zdražovaním prišiel mierny úbytok a nie je to tak, že by ľudia prestali chodiť, ale nejaké šetrenie už zrejme začalo. Vyhliadky na budúci rok nie sú ale dobré, nikto zatiaľ nevie, čo bude, a už tento rok sa stretávame s výpadkami dodávky surovín a hlavne ich niekoľkonásobným zdražením, čo už ani nemožno premietať do finálneho produktu, popisuje. Aj Katarína Liška Zemanová spomína, že ľudia šetria a míňajú menej.
Podľa Lukáša Bartoša si Česi samozrejme radi doprajú kvalitnú zmrzlinu, čo vidia na ich prémiových zmrzlinách. Najväčšia zmena je asi v početnosti nákupov. Skrátka ľudia nekupujú zmrzlinu tak často, ale radi si doprajú drahšie a kvalitnejšie, upresňuje. Josef Pechal zo zmrzlinárstva Mia Gelato si myslí, že všade na svete vrátane Česka sú ľudia ochotní zaplatiť za kvalitu a porciu zodpovedajúcu cene. Podobne aj Branko Bogdanović má dojem, že Česi sú každým rokom vyberavejší zákazníci, ktorí si za kvalitu priplatia a ocenia ich, čo je pre nich len dobre. Myslím si, že Česi sú ešte stále za túto letnú pochúťku a osvieženie ochotní míňať a dopriať si pokojnú sladkú ľadovú siestu, pridáva sa Monika Pavlisová.
Každý výrobca má nejaký unikát
V Zmrzke Belleza tento rok zaradili novú príchuť „čučoriedka s levanduľou“, ktorou je výborný čučoriedkový sorbet z lesných čučoriedok, obohatený o macerát zo sušenej levandule. Monika Pavlisová uviedla, že sa im podarilo nájsť ten správny pomer byliny a čučoriedok tak, aby zmrzlina nebola príliš silná, horká, ale aby levanduľa krásne pohladila, zjemnila a doladila chuť čučoriedok. Tento rok tiež zaradili zmrzliny z čerstvého sezónneho ovocia, priamo od miestnych pestovateľov ako napríklad zmrzlinu malinovú, zelené jablko, egrešovú alebo černicovú. V horúcich dňoch ide dobre na odbyt zmrzlina uhorková s čerstvou mätou a čerstvými citrónmi. Na jednom z festivalov patrila medzi najobľúbenejšiu príchuť, ktorá sa predala rýchlosťou blesku, zmrzlina alkoholová – prosecco s jahodami, dopĺňa. Kaznejovské zmrzlinárstvo má unikátny rad low carb zmrzlín, kde nie je pridaný cukor, ale erytritol, teda prírodné sladidlo. Zákazníci tak môžu maškrtiť bez výčitiek.
U Adria Gold je špecifická točená zmrzlina Extra Fruit, a to v tom, že zatiaľ čo normálne sa robia točené zmrzliny z prášku, jej základ sa vyrába varením ovocia vo vákuu. Následná ovocná zložka v zmrzline potom vďaka tejto metóde tvorí 70%, čo je pri točenej zmrzline niečo jedinečné. Ďalej robia napríklad Valašský Frgál alebo moravský marhuľový koláč. V Tomivo gelato je unikátny slaný karamel s arašidovým maslom, s ktorým vyhrali najlepšiu zmrzlinu na Gelato Festival Slovakia ešte pred covidom v roku 2019.
Výnimočných zmrzlín je viac a každá má svoje publikum. Napríklad maková, čokoládový sorbet, robíme aj alkoholové zmrzliny prosecco s jahodami, baileys a pod. Zaujímavá bude tohtoročná novinka, ktorú budeme dávať v auguste: citrón s yuzu, opisuje Tomáš Mrkos. U Mia Gelato je zaujímavý grécky jogurt s maracujou alebo tvaroh s čokoládou – Tvarohový Míša.
V Gelarto práve teraz, ako prví v ČR a podľa Branka Bogdanovića aj na svete, začali vyrábať zmrzlinu, ktorá obsahuje dennú dávku antioxidantu. Ide o to, že do zmrzliny pridali LAROSA bylinný komplex, ktorý sa získava know-how patentovaným procesom protiprúdovej hydrosolovej extrakcie (CHE) z čerstvých rastlín z čeľade Lamiaceae, ako je šalvia, mäta, tymián, bazalka, levanduľa, rozmarín, ale tiež fenikel, medovka a oregano z oblasti Istria (Terra Magica). Hlavnou zložkou týchto bylinných komplexov je potom kyselina rozmarínová, ktorá pôsobí pri neutralizácii voľných radikálov, spôsobujúca oxidačný stres a poškodenie buniek a jej antioxidačná aktivita je výrazne silnejšia, než je tomu napríklad pri vitamíne E. Zmrzlina je pritom krásne nadýchaná a má menej sladkú chuť. S jednou porciou dostanete dennú dávku antioxidantu a nielen to, takto pripravené jedlo (nielen zmrzlina) vám vracia energiu a neberie ju, vysvetľuje ďalej Branko Bogdanović.
V príchutiach vedie slaný karamel
Podľa Lukáša Bartoša je u nich záujem o zmrzliny ako šmolková, pistáciová a celý rad ovocných zmrzlín s tým, že najviac sa predávajú stálice typu čokoláda, vanilka a jahoda. V posledných rokoch je potom stáliaci slaný karamel, ktorý je medzi zákazníkmi jedným z najobľúbenejších. My sme trochu konzervatívny národ a chvíľu nám trvá, kým sa odhodláme skúšať nové príchute. Keby som mal tú odpoveď zhrnúť, tak najväčší záujem je o tradičné príchute, ale zároveň začínajú byť Česi odvážni a skúšajú aj iné príchute, dodáva. Josef Pechal spomína ako najobľúbenejšiu príchuť slaný karamel a podobne v Kaznejovskom zmrzlinárstve je vlajkovou loďou slaný karamel, ktorý vedie už 5 rokov.
U nás medzi najobľúbenejšie patrí kinder čokoláda – zmrzlina z kakaa, ktorá je prelievaná bielou a lieskovoorieškovou čokoládou av závese je pistácia a teraz veľmi populárny slaný karamel. Z ovocných potom jahoda a mango sorbet, vymenováva Tomáš Mrkos. Bránko Bogdanović by v predsezóne a po sezóne povedal ako najobľúbenejšia zuppa inglese con balsamico, cheesecake, stracciatellu s kozím mliekom a pistácii, ktorú robia z iránskych pistácií. V letných mesiacoch marango (maracuja s mangom), dračie ovocie, citrón s levanduľou, čierny bez, ale aj ostatné zmrzliny, ktoré pripravujú zo sezónneho ovocia, ako sú čučoriedky, egreše, višne atď. Počas karlštejnského vinobrania je ale bestseller burčáková, .